Det var bättre förr...

Har haft den här diskussionen med kompisar flera gånger dom senaste åren. Skillnaden på att köpa skivor nu och hur man köpte skivor förr. Jag utgår från mig själv nu. I dagens läge så handlar det mycket mer om masskonsumtion. Det kan hända att jag köper tio plattor på en gång varav vissa jag kanske aldrig lyssnar på. Har flera skivor i min hylla som inte ens är öppnade. Vissa för att jag kanske har dom på mp3 redan och vissa för att jag helt enkelt inte brytt mig tillräckligt. Lägg därtill alla LP-skivor jag köpt dom senaste åren utan att ha en fungerande vinylspelare.
Jag önskar att det vore mer som det var förr, då sparade man ihop sina slantar till någon speciell platta och när man väl lagt vantarna på den satt man framför stereon och lusläste texterna medans man lyssnade på hela skivan på repeat. Det är ju även dom skivorna man fortfarande kan utan och innan. Tillgängligheten har gjort musiken mer ytlig. Jag och en kompis diskuterade en order han gjort på skivor nyligen. Han plockade på sig ett gäng plattor och när plånboken sa stopp så checkade han ut från webshopen. När jag var liten så hade jag kanske 500 kr att köpa skivor för och en lista på 30-40 plattor jag ville ha. Då satt man noggrant och valde ut vilka man skulle köpa av dessa. Den här proceduren tog vanligtvis upp emot en vecka. Nackdelen då mot idag var ju även att man inte kunde lyssna på skivorna särskilt enkelt då heller. Det fanns inget Myspace där man kunde lyssna låtar, kolla videos, läsa kommentarer etc. Då förlitade jag mig mest på vad den som jobbade på Burning Hearts eller Birdnests mailorder hade att rekommendera samt vad man hört på diverse compilations.


Kommentarer
Postat av: morsan

Skaplig ordning í den delen av lägenheten

2010-10-12 @ 17:04:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0